Bijzonder transport: een 'stopcontact' voor het windmolenpark

Bijzonder transport: een 'stopcontact' voor het windmolenpark

Op maandag 20 augustus 2018 vertrok met het lokaal hoog water een bijzonder transport uit Fabricom Hoboken met het Norther Windmolenpark als bestemming op 23 km in zee. Het transport bestond uit een zee-ponton OSPREY VALIANT, gesleept door de Multratug 20 met bijstand van de Multratug 27.

Op het ponton werd een ‘offshore substation topside’ afgeladen. Dit is een soort stopcontact dat de elektriciteit van de verschillende windmolens verzamelt en vervolgens naar land stuurt.

Deze unit, gebouwd door ENGIE FABRICOM in Hoboken, zal door het gespecialiseerde vaartuig AEOLUS opgesteld worden op een ‘monopile’, een pyloon speciaal ontworpen om het stopcontact te kunnen ontvangen.

Het stopcontact heeft een totaal gewicht van ongeveer 1400 ton. Het windmolenpark, met een totaal van 44 windmolens, zal een productie leveren van 369.6MW, goed voor 400.000 woningen.

Het transport vertrok om 12.00 uur uit Hoboken. Kapiteins Peter Taverniers en Bernard Chaidron, die instonden voor de nautische expertise en ondersteuning van het transport, werden rond middernacht ontscheept ter hoogte van boei NE Akkaert.